Czech Republic
Jazyky

Třetina českých firem používá zastaralé ICT starší deseti let

Podnikový informační systém (ERP) využívá ve svém ICT přes 95 % českých společností. U celých 34 % firem ale jeho stáří překračuje 10 let. Vyplývá to z průzkumu, který na vzorku 438 středně velkých a velkých firem v České republice provedla naše společnost.

graf investice

Podle průzkumu využívá téměř 60 % českých firem podnikový informační systém starší než 7 let, zhruba polovina z nich s ním dokonce funguje již druhou dekádu. „Ukazuje se, že ochota modernizovat informační technologie je u tuzemských firem poměrně nízká,“ konstatuje obchodní ředitel pro segment Podnikových aplikací Infinity Martin Hruška a dodává: „Životnost těchto řešení a použitých technologií už většinou dosáhla vrcholu a výrobci pro ně často přestali poskytovat technickou podporu, což může tuzemské firmy limitovat v jejich dalším rozvoji.“

Kromě toho staré systémy nevyhovují současným potřebám firem: „Zatímco před 10 lety se ERP systém pořizoval především z důvodu vykazování účetnictví, mezd, evidence zásob, či plánování výroby, dnes se na něj pohlíží jako na nástroj, který nejen zabezpečuje základní činnosti podniku, ale zároveň dokáže integrovat i další specializované aplikace, například formou personalizovaného portálu. Mnohem výraznější je také potřeba propojit ERP s celopodnikovou databází,“ doplňuje Hruška.

graf erp

Okamžitá úspora 30 až 40 % nákladů

Více než třetina firem přitom jako primární kritérium pro výběr podnikového informačního systému uvedla kvalitu produktu s tím, že cena řešení je důležitá, ale při výběru není nastavena jako primární parametr.  „V ICT navíc obecně platí, že novější produkt se i přes okamžité výdaje cenově vyplatí již na ušetřených provozních nákladech a zefektivnění výrobních procesů. Například při virtualizaci serverovny počítáme ušetřené náklady zpravidla mezi 30-40 % proti starému řešení, u nových ERP systémů je to podobné,“ uvádí Hruška.

Průzkum dále ukázal, že české společnosti na rozdíl od minulosti preferují co největší využití standardních funkcí systému a vzhledem ke svým zkušenostem z předcházejících implementací chtějí výrazně omezit úpravy svých procesů na míru – důvodem je jednak složitá technická podpora, jednak rostoucí možnosti základních systémů.

„Například u novinek MS Dynamics AX 2012 a Microsoft NAV 2013 získá zákazník díky změně licencování veškerou funkčnost již se zakoupením prvního uživatele. Navíc u obou produktů došlo k výraznému rozšíření standardní funkcionality. AX 2012 má například proti starším verzím již v základu nové moduly pro Procesní výrobu, Profesionální služby, Retail a Veřejný sektor; nová verze NAV je pak rozšířena například o finanční moduly, jako je Správa cash flow. Úspory jen na zefektivnění procesů v těchto oblastech firemního podnikání se pohybují v desítkách procent,“ doplňuje Martin Hruška.

graf it

Správný výběr poskytovatele je polovina úspěchu

Důraz na snížení/optimalizaci nákladů při zavedení nového podnikového informačního systému ostatně v průzkumu kladlo nejvíce (35 %) společností, v závěsu se zlepšením interních procesů (28 %). „Ukazuje to, že manažeři mají jasno v tom, co jim mohou nová řešení nabídnout – a požadují to. Chuť vyměnit starý systém je přesto poměrně malá. Kromě neochoty k okamžitým nákladům, která je v době krize očekávatelná, za tím dle naší zkušenosti často stojí i špatná zkušenost klienta s implementátorem, radí Martin Hruška a nabízí čtyři klíčové rady pro výběr správného dodavatele:

1. Nabídne vám před samotnou implementací odbornou analýza všech vašich firemních procesů?

2. Dokáže vám nabídnout následný vyvoj  aplikací přímo na míru?

3. Nabízí opravdu kvalitní péči o celé řešení vašeho ICT během celé jeho životnosti?

4. Má dobré reference od jiných firem vaší velikosti?

Kontaktní osoby

Karel Fišnar

Head of Cloud Solutions & Services

+ 420 602 614 817

karel.fisnar@rsm.cz

Další článek Vám zašleme

Email:*
Jméno a příjmení: